№1-2021-11

№1-2021-11

УДК 94(47).084.510.22281/2413-9912-2021-05-01-121-127

DOI: 10.22281/2413-9912-2021-05-01-121-127

Никитина И.В.

СУДЬБА ИНКЕРМАНСКОГО МОНАСТЫРЯ В 1920-Е ГГ.
В АРХИВНЫХ ИСТОЧНИКАХ

В статье рассмотрено отражение в документах ГКУ «Архив г. Севастополя» истории Инкерманского монастыря (ныне Свято-Климентовский мужской монастырь) в 1920-е гг. Установлено, что этот период в его истории стал одним из наиболее тяжелых.  К концу 1920-х гг. Инкерманский монастырь в связи с курсом на атеистическое государство был ликвидирован. Процесс его ликвидации можно охарактеризовать как «ликвидацию ползучую». Братия монастыря прошла путь от частичного разрешения на продолжение своего служения до окончательного закрытия храмов. Большая часть построек монастыря после его упразднения была приспособлена для нужд общины поселка Инкерман. Анализ документов показал, что носят они фрагментарный характер, одновременно, дают возможность понять процессы, происходившие с культовыми сооружениями Севастопольского региона в 1920-е гг. Они содержат сведения о церквях монастыря, возрастном и национальном составе братии.

Ключевые слова: монастырь, Инкерман, закрытие церквей, Крым ЦИК, двадцатка.

 

Nikitina I.V.

THE FATE OF THE INKERMAN MONASTERY IN THE 1920S
IN THE ARCHIVAL
SOURCES

The article considers the reflection in the documents of the State Institution “Archive of the city of Sevastopol» of the history of the Inkerman Monastery (now St. Klimentovsky Monastery) in the 1920s. It is established that this period in its history was one of the most difficult. By the end of the 1920s. The Inkerman Monastery was liquidated in connection with the course of the atheist state. The process of its liquidation can be described as “creeping liquidation». The brethren of the monastery went from a partial permission to continue their ministry to the final closure of the churches. Most of the buildings of the monastery after its abolition were adapted for the needs of the community of the village of Inkerman. The analysis of the documents showed that they are fragmentary, at the same time; they make it possible to understand the processes that took place with the cultural structures of the Sevastopol region in the 1920s. They contain information about churches.

Keywords: monastery of Inkerman, the closure of churches, the Crimea, the Crimea EC, twenty.

Севастопольский военно-исторический музей-заповедник (Россия)

Sevastopol military historical Museum-reserve (Russia)

 Читать статью (pdf-файл)

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-ShareAlike» («Атрибуция — На тех же условиях») 4.0 Всемирная